söndag 16 november 2014

DAGS IGEN!

 

  

...för mig att gå på Friskis&Svettisutbildning, uppleva enorm glädje, uthärda vedermödor och dela med mig av allt! 



Så sitter jag här med boken i knät. Försöker plugga träningslära, muskler och energi. För nu är det dags igen... Jag ska på utbildning. Jag ska bli cirkelgymsledare.

För ganska exakt två år sen gick jag utbildning för att bli jympaledare. Då bloggade jag om det och tänkte göra det nu igen. Min förhoppning är att någon kanske tycker det verkar kul att vara ledare i vår förening och vågar ta steget. Om jag kan bli ledare, så finns det inga gränser för vem som klarar det.

Jag har aldrig varit en träningsmänniska (förrän nu då). För inte alltför längesen skulle jag idiotförklarat människan som ville ha med mig på träning. Och att bli ledare skulle varit skrattretande, faktiskt helt otänkbart.

Mina närmaste vänner skulle aldrig, på miljoner år, trott att jag skulle bli någon som ens tränade regelbundet. Min träningsglädje kom först nån gång efter jag hade passerat 30 år och barnen började bli stora och jag fick en massa tid över. Jag övervägde för första gången träning, bara för min egen skull. Jag ville se om det möjligen kunde vara kul.
Jag var hyfsat otränad och hade ont i ryggen. Jag vågade mig till coreträningen i den lilla salen. Det passade mig bra. Man hade sin plats i salen. La ut sin matta och utförde alla rörelser på en begränsad yta. Jag kände mig trygg.
Jag minns flera gånger hur jag sneglade in i den stora salen och funderade på hur i hela fridens namn de kunde tycka att det verkade kul med jympa... Så stökigt och flåsigt. 

Men nån gång, efter flera månader, blev jag nyfiken och jag testade. Jag vågade testa jympan i stora salen! Och det var så roligt! Jag orkade! Inte allt förmodligen. Men jag orkade tillräckligt för att vilja komma tillbaka. Och jag började gilla jympan. Och faktiskt älska den! 

Det är några år sen. Men inte så länge sen så jag har glömt känslan. Jag är fortfarande så sjukt tacksam för att jag gillar att träna. 
Och jag älskar fortfarande jympan! Och jag råälskar att stå i mitten som ledare. 

Nu är det dags för nästa utmaning. Jag ska bli ledare i cirkelgymmet. Om två veckor åker jag. Tre dagars träning, pluggande och roliga folk att se fram emot. 
Jag skriver här, så häng med på min resa! 

//Jeanette, jympaledare och snart fröken i cirkelgymmet ;)